Vlotte Tantes

De kracht van een coöperatie

Het zijn gekke tijden. Onze social media worden beheerst door maar één onderwerp: het coronavirus. Zowel zakelijk als privé wordt er van alles gepost. Statistieken, grafieken, staafdiagrammen, voorspellingen en percentages vliegen je om de oren. Maar tussen al deze wirwar van data merk ik vooral ook veel uitingen van ondersteuning, elkaar helpen, creativiteit en samenwerking.

Blijkbaar passen we ons snel aan aan nieuwe situaties. We werken nu al twee weken thuis, gaan alleen naar de supermarkt, passeren mensen op straat ‘met een boogje’, helpen de kinderen met wat staartdelingen (al kwam ik erachter dat dit een hopeloos oude methode blijkt te zijn), en klappen tussendoor onze laptop open om ‘gewoon’ aan het werk te gaan. Dat vind ik mooi om te zien.
Vooral dat laatste onderwerp, ‘samenwerking’ vind ik een interessante. Zoals gezegd vind ik het mooi om te zien dat in deze tijden juist de samenwerking met elkaar wordt gezocht. Maar waarom zie je deze hang naar samenwerking juist in dit soort ‘crisis situaties’ ontstaan en veel minder als het ons voor de wind gaat? Ligt het in het feit dat we op dit moment het gevoel hebben ‘we zitten allemaal in hetzelfde schuitje’? Zou kunnen. Of worden pogingen tot samenwerking in ‘normale’ tijden soms toch ook nog gezien als zwaktebod? ‘Red je het niet alleen dan’!?

Toen mijn compagnon en ik een jaar geleden het businessmodel van onze organisatie Vlotte Tantes omgooiden, stond daarbij één thema centraal: samenwerking! Het in het leven roepen van een coöperatiemodel was en is nog steeds een zeldzaamheid binnen de toch wel traditionele recruitmentbranche. Als je wilt uitbreiden open je toch nieuwe vestigingen en neem je personeel aan!? Onze gedachten daarover waren toch iets anders. En nu, twee jaar verder en ondanks de huidige crisis situatie, merken we dat we daarin de juiste keuze hebben gemaakt. De samenwerking die centraal staat binnen ons model bewijst zijn waarde iedere dag. Onze club bestaat inmiddels uit acht enthousiaste, zelfstandige partners die ieder hun eigen business bedrijven binnen hun eigen regio. Maar juist de gezamenlijke ideeën en input over onze marketing, onze systemen en werkwijze, onze omgang met klanten en kandidaten, maakt het dat we met de slagkracht van een grotere organisatie kunnen opereren. En het fijne is dat niet iedereen afzonderlijk het wiel opnieuw hoeft uit te vinden. Met al onze partners hebben we ruim honderd jaar recruitmentervaring aan boord en van die kennis maken we gebruik. Maar de nauwe samenwerking met alle partners heeft niet alleen kennisdeling als voordeel, ook het sociaal psychologische element speelt een belangrijke rol. Wanneer het even tegen zit, een opdracht niet doorgaat, of je niet lekker in je vel zit, dan zijn daar je collega partners. Een onderling belletje, een meeting of een mailtje brengt vaak een handige tip, een goed advies of gewoon een luisterend oor, waarna de wereld er weer een heel stuk anders uitziet.

Voor mijn compagnon en mij als oprichters was het transformeren naar een business model waarin alle partners een gelijke stem hebben wel even schakelen. Je beslist niet meer met z’n tweeën, maar met z’n allen. Het is alsof we ‘ons kindje’ nu met z’n achten opvoeden; een soort co-ouderschap zeg maar. Maar het heeft onze organisatie het afgelopen jaar veel meer opgeleverd dan dat we als oprichters hebben ingeleverd.

De afgelopen weken waren ook voor onze organisatie een rollercoaster: Wat gebeurt er? Waar gaat dit naartoe?
Maar na hooguit een paar dagen maakten deze vragen al direct plaats voor andere vragen: Hoe gaan we onze klanten en kandidaten helpen? Waar liggen onze kansen? Hoe behouden we de kwaliteit van onze dienstverlening? Onze daarop volgende online meeting heeft een berg aan initiatieven, creativiteit en positiviteit opgeleverd.

We hopen allemaal dat we op korte termijn weer terug kunnen keren naar ons dagelijkse ritme: de kinderen naar school, de vrijdagmiddagborrel op het terras, en op bezoek bij opa en oma.

Maar als we dan toch één ding mogen meenemen uit deze crisis, dan is dat de hang naar samenwerking. Want dat is wat mij betreft een belangrijke les van deze situatie: we moeten het telkens weer met z’n allen doen. In slechte, maar zeker ook in goede tijden.

One response to “De kracht van een coöperatie

  1. Mooi verwoord ! Samen gaat het lukken én lering trekken uit hetgeen ons is overkomen en dit ons sterker maakt ♥

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zo werken wij bij Vlotte Tantes

hoe-vlot-wil-je-ze-hebben

Hoe vlot wil je ze hebben

office-manager-binnen-een-week

Office manager binnen een week

nathalie

Nathalie

Samenwerken in een coöperatie

Samenwerken in een coöperatie

partner-worden-bij-vlotte-tantes

Partner worden bij Vlotte Tantes